Gastlessen

"Heb je die foto laatst ontvangen van Miriam? Ja, heel handig om een foto te sturen van je onderkant. Deze foto heeft echt iedereen gezien op school."

Filmpjes en foto’s worden hedendaags door jongeren met elkaar elkaar gedeeld en besproken. Het is van alle tijden dat de volwassenen klagen en hun bezorgdheid uiten over ‘de jeugd van tegenwoordig’. Maar met de komst van internet en social media is het er voor jongeren en docenten tegenwoordig niet gemakkelijker op geworden. Want hoe kunnen we ‘digitale hoffelijkheid’ aanleren?

Sociale veiligheid is on- en offline ontzettend belangrijk. Zo kunnen jongeren zich optimaal ontwikkelen op elk front. Informeren van jongeren over ‘digitale hoffelijkheid’ en de gevaren van social media, wordt keer op keer bevestigd dat het noodzakelijk is. Helaas zien we al teveel in het nieuws voorbij komen dat jongeren over de hele wereld de stekker eruit trekken en grensoverschrijdend gedrag laten zien, omdat zij worden bestookt via social media. Voorheen gebeurde pesten alleen om het schoolplein en kon je thuis op adem komen, nu blijft het je overal achtervolgen. Op het schoolplein zie je het effect van pesten, verbaal en non-verbaal gedrag is zichtbaar. Digitaal met elkaar communiceren nodigt niet uit voor een empathisch gesprek. Het is makkelijk om wat grofs over de schutting te gooien, zonder dat je daadwerkelijk de consequentie ervaart van je gedrag.  

Inhoud gastlessen

HeldenZijn biedt interactieve gastlessen over de impact en gevolgen van (digitaal) pesten op het voorgezet onderwijs. Het voorkomen en verminderen van pesten is het uiteindelijke doel d.m.v. bewustwording. Twee gastlessen over respect, compassie, digitale hoffelijkheid, veiligheid, eigen verantwoordelijkheid en verdieping in een ander.

De eerste gastles start met een aangrijpend, interactief verhaal van ervaringsdeskundige en oprichtster Charlotte Broekhuizen. Zij neemt de jongeren mee op haar emotionele reis van pestslachtoffer naar het tonen van compassie naar haar pesters. Uit theoretisch onderzoek blijkt dat pesters net zoveel kans hebben op depressie, angsten en paniekaanvallen, als het gepeste kind. Dus zijn pesters monsters? Of is het alleen hun gedrag? Welke rollen zijn er überhaupt? Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf aan het woord komen over hun rol (of gespeelde rol) als slachtoffer, dader of omstander. Daarbij staan discussie en interactie centraal.

Heftige thema’s worden besproken zoals depressie en suïcide. Het is een verhaal waarin je wordt meegenomen, in alle eerlijkheid en heftigheid. Charlotte geeft de leerlingen een set aan tools mee, zodat zij een veilig klasklimaat ZELF kunnen creëren. Met elkaar worden ervaringen gedeeld, (social media) regels opgesteld en krijgen de jongeren een leuke social media (thuis)opdracht mee rondom het thema compassie.

Nazorg wordt goed geregeld met mentor betreffende klas, zorgcoördinator en het platform van HeldenZijn. Dit betekent dat er een gesprek wordt ingepland voorafgaand de gastlessen.  

De eerste gastles gaat over:

  • Impact en gevolgen van (cyber)pesten
  • Persoonlijke ervaringen als pester, meeloper, aanmoediger, buitenstaander en slachtoffer.
  • Hun eigen handelen in (pest)situaties
  • Suicide
  • Depressie
  • Groepsprocessen en rolverdelingen
  • Compassie
  • Sociale veiligheid
  • ‘#HeldenZijnBetekent’ social media thuisopdracht

De tweede gastles gaat over:

  • Bespreken thuisopdracht: wat hebben ze geleerd en wat nemen ze mee?
  • Het opstellen van digitale regels en gewenste omgangsvormen
  • Hoe zelf een bijdrage te leveren aan een veiligere (digitale) leefomgeving.
  • Meedenken en meepraten via het platform van HeldenZijn
 

Voor wie

De gastlessen zijn bedoeld voor alle schooltypen van het voortgezet onderwijs.  

Duur

Vier lesuren: 2 keer, 2 uur  

Tarieven

Totaalpakket is 450 euro, exc. BTW en reiskosten.

Heeft u interesse of vragen? Via het onderstaande formulier kunt u gemakkelijk en snel contact met ons opnemen.


Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer:

Onderwerp

Uw bericht