Sociale veiligheid, hoe?
1 april 2015
Kritische vragen rondom onderzoek ‘Bemoei je met pesten’
15 mei 2015

Grensoverschrijdend gedrag. Van ons of van hen?

Vandaag vieren we vrijheid. Vrijheid betekent dat iedereen mag doen en laten wat hij wil, gaan en staan waar hij wil en leven zoals hij zelf kiest, zolang hij daarmee niet de vrijheid van een ander schendt (bron: www.vrijheidslijst.nl). Tegelijkertijd zien we nu op Facebook veel onvrijheid: een filmpje dwaalt rond van een meisje dat een ander meisje slaat, waarbij omstanders niks (durven) te doen. Ik heb het al eerder genoemd: “The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don’t do anything about it.” (Bron: Albert Einstein)

Wij zien juist in vrijheid de hoogste menselijke waarde. Mensen die vrij zijn, zijn doorgaans gelukkiger dan mensen die niet vrij zijn. We kunnen wel concluderen dat alle jongeren die betrokken zijn bij het filmpje, niet bepaalt gelukkig zijn. In een vrije maatschappij, worden minder misdaden gepleegd. Je kunt zien, dat de jongeren in ‘hun’ eigen maatschappij, niet vrij leven. Misschien is dit een incident die te maken heeft met status, rang en onzekerheid. Geen idee waarom mensen dit elkaar aan doen. Wat we in ieder geval kunnen concluderen is dat het grensoverschrijdend gedrag is.

‘It takes a village to raise a child’. Waar was deze ‘village’ in de tijd van het bijbrengen van normen en waarden? Ja, we mogen vooral lezen wat de ‘village’ er nu van denkt: “ophangen deze kinderen”, “als ik daar bij was had ik haar helemaal verrot getrapt” en weet ik nog veel meer. Ik geloof dat we moeten beginnen bij punt 1 bij deze jongeren, opnieuw leren wat respect is en vrijheid. Blijkbaar is dit ons even ontgaan tijdens het begeleiden naar volwassenheid. Ook het aanmoedigen van heldengedrag zoals ingrijpen of opstaan voor een ander. Daar moet je vroeg mee beginnen. Daar is het incident wel een bewijs van.

De reden dat ik het filmpje niet wil delen, is uit respect voor het slachtoffer en de anonimiteit van de omstanders. Een held zijn betekent soms ook het goede voorbeeld te geven. In plaats van het filmpje eindeloos te delen en onze veroordeling daaraan toe te voegen, is het misschien een idee om te laten zien dat we sympathie hebben met het slachtoffer. Haar te troosten en te beloven dat wij, ‘als volwassenen’, beloven in te grijpen. Uitleggen dat jongeren die grensoverschrijdend gedrag vertonen, opgesloten zitten in hun zelf, reactief zijn en niet in vrijheid leven. Dat de jongeren nog niet weten dat vrijheid een keuze is. Ik wil haar aanmoedigen om juist wel voor vrijheid te kiezen: “Tussen stimulus (de gebeurtenis) en respons (jouw reactie daarop) ligt de menselijke vrijheid om te kiezen. Het is inspirerend om te beseffen dat jouw respons op een bepaalde situatie kunt kiezen, en daardoor jouw situatie sterk kunt beïnvloeden. Als je de situatie wilt verbeteren, moet je je energie geven aan het enige waar je greep op hebt: jezelf. (Bron: Sean Covey)

Tot slot: meisje, blijf geloven in jezelf, het is NIET jouw schuld. Wat er ook is voorgevallen, fysiek geweld is ALTIJD grensoverschrijdend. Het is ook niet de schuld van jouw omstanders, ze weten niet wat ze doen en hoeveel impact dit op hun leven gaat hebben. Omstanders: jullie kunnen elke dag kiezen voor heldengedrag. Het is nog niet te laat. Kies voor vrijheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.